zondag 2 maart 2014

Sushi




Goed. Sushi dus.Lekker, tijdrovend maar het is het waard!

Wat heb je nodig?

Sushi-rijst
Nori-vellen
Komkommer
verse tonijn
verse zalm
avocado
surimi-sticks
mayonaise 
wasabi
sojasaus
zoete chili saus
uitgeknepen knoflookteen
sushi-seasoning of rijstazijn met suiker en zout
kommetje water

Hoeveel rijst je nodig hebt ligt aan de hoeveelheid vis die je hebt en voor hoeveel mensen je sushi gaat maken. En dan is het ook nog de vraag; is het een hapje of een maaltijd. Ik ga altijd uit van een maaltijd en dus maak ik veel rijst klaar. Ik gebruikte vandaag zo'n 1300 gram rijst. In 3x gekookt.

Kook de sushi-rijst volgens gebruiksaanwijzing. Elke winkel heeft zijn eigen merk met elk zijn eigen aanwijzing. Zelf koop ik de sushispullen bij de A.H. of en X.enos. Bij de X.enos is alles wel ongeveer de helft goedkoper. Ik hoop dat jullie die winkel in de buurt hebben.

Na het koken de rijst "kruiden" met de seasoning of rijstazijn, suiker en zout. (Voor vragen sta ik altijd open hoor!)

Snij de komkommer in de horizontale lengte net zo lang als een nori-vel. Verwijder de schil met een kaasschaaf en snij de stukken in een halve bij een halve centimeter. Ongeveer.

Halveer de avocado en verwijder de pit en de schillen. Snij in reepjes.

Meng een bakje mayonaise met een streepje wasabi en voeg zo nodig nog wat wasabi toe,

Meng een bakje sojasaus met chilisaus en de knoflook. Voeg een of ander naar smaak toe. Ieder zijn eigen smaak natuurlijk.

De vis kan nu ook in stukjes gesneden worden. Ik probeer altijd zo lang mogelijk en ongeveer een halve centimeter dik. Ook de surimi-sticks doormidden snijden.

Dan is het eindelijk tijd om te rollen!

Leg een vel nori op het matje. Leg met natte vingers een laagje rijst er op. Laat het bovenste randje vrij. Dit is de plakrand. Leg onderaan een reepje komkommer/tonijn of komkommer/surimi of een streepje wasabimayonaise/komkommer/zalm/avocado. Rol het op, druk goed aan en laat even koelen in de koelkast. Geloof me, oefening baart kunst! En veel oefenen is veel sushi eten! :)

Eet smakelijk!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten