dinsdag 12 april 2016

Mayonaise in een paar minuten!


Ooit zelf mayonaise gemaakt?
Ik tot gisteren nog nooit.
En het is me toch lekker!

En op deze manier ook nog eens heel erg makkelijk,
als je tenminste zo'n hakmolentje bij je staafmixer hebt of een (mini)blender.

Ik weet dat het ook mogelijk is met de staafmixer zelf en een smalle maatbeker,
maar dat heb ik dus niet uitgeprobeerd.

Wat heb je nodig:

2 eieren
1 eetlepel mosterd
2 eetlepels witte balsamico azijn
1 snufje zout 
ongeveer 500 ml zonnebloemolie

Het is wel ontzettend belangrijk dat alle ingrediƫnten op kamertemperatuur zijn!

Breek de eieren in je hakmolen/blender.
Doe de mosterd azijn en het zout hier bij.
Dan een flinke scheut olie en draai de molen/blender voor ongeveer 10 seconden.
Dan weer een flinke scheut olie en draaien maar weer.
En dit herhaal je meerdere malen tot de mayonaise de juiste dikte heeft.
Mocht de substantie nou te dik zijn geworden om nog goed te kunnen draaien,
doe er dan nog iets azijn  bij.

Als je mayonaise klaar is kan je er nog 2 eetlepels smaak-olie (truffel, citroen, knoflook...) aan toevoegen. 
Let er dan wel op dat de mayonaise nog iets dikker zal worden.

Ik heb het in een afsluitbaar jampotje gedaan en dan is het ongeveer 2 weken houdbaar in de koelkast.

Succes!

Bron: Simone's Kitchen/Gary Mehigan, Masterchef Australiƫ.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten